BDF ’14 & Les Grands Ballets Canadiens

U zemlji u kojoj se čini da je svaka manifestacija koja makar u svom opisu sadrži reč ”kultura” već unapred osuđena na propast, jedan festival traje. Deceniju i godinu preko. I ne samo da traje, već poprima obrise jednog od najboljih festivala ovog tipa na svetu.

Već jedanaestu godinu zaredom Beogradski festival igre u Srbiju dovodi neke od najpriznatijih imena savremenog plesa, i neke od najboljih igrača i koreografa današnjice. I takav vraća nadu da ima razloga boriti se, truditi se i verovati da su prave stvari i dalje na ceni. A pune sale Sava Centra, opere MadlenianumBeogradskog dramskog pozorišta i onog na Terazijama  uveravaju vas da niste sami u tome. 

Stoga, prilika (na kojoj se najdublje zahvaljujem kompaniji Vip Mobile) da tokom ovogodišnjeg festivala zavirim ”iza scene” i porazgovaram sa akterima jedne od predstava i direktorkom samog festivala Ajom Jung, bila je i zadovoljstvo i čast, kako za mene kao posetioca, tako i blogera i novinara.

JT__3608JT__3607

Dragana Roter (rukovodilac korporativnih komunikacija Vip Mobile), Nj.E. Roman Vaščuk (ambasador kanade u Srbiji), Gradimir Pankov (art direktor Velikog kanadskog baleta), Aja Jung (direktorka BDF), Andonis Fonjadakis (koreograf)

Jedna u nizu potvrda kvaliteta ovogodišnjeg festivalskog programa bila je i najavljena predstava Velikog kanadskog baleta, ”Minus 1” čiju je koreografiju osmislio Ohad Naharin, čovek za kojeg je već sada izvesno da će ući u sve antologije savremene igre.

No, ovaj nastup bio je poseban još po jednom čoveku. Gradimiru Pankovu, art direktoru ove baletske kompanije iz Montreala, inače rođenom u nekadašnjoj Jugoslaviji gde je i postigao napravio svoje prve baletske korake. Tokom prethodnih šest decenija ovaj čovek je gradio uspešnu svetsku karijeru najpre kao igrač, a kasnije kao pedagog, da bi posebne uspehe postigao na poziciji umetničkog direktora na kojoj je i danas. I upravo je ovom gospodinu pripala tradicionalna nagrada Vip poziva, kojom se odabranim plesnim umetnicima odaje priznanje za umetnički opus i afirmaciju našeg baleta u inostranstvu. Tim povodom bila je sazvana konferencija za štampu, na kojoj sam imala čast i da lično upoznam gospodina Pankova.

JT__3627JT__3612

 

Ujedno, imala sam prilike da porazgovaram sa Ajom Jung, ženom koja je glavni ”krivac” što Festival igre već 11 godina postoji na kulturnoj sceni Srbije. Nisam mogla a da je ne upitam u čemu je tajna:

”Kao čovek igre i scene koji je dugo stajao sam pred publikom naučila sam da kada jednom izađete na binu nema povratka nazad i bežanja u kulise. Makar dok ne izvedete ono što ste naumili. Tada usvojena disciplina pomogla mi je i u stvaranju ovog festivala. Nema bežanja. Bez obzira na prepreke i nerazumevanje okoline. A bilo ih je. Kako od strane domaće javnosti  na početku potpuno nenaviknute na koncpet savremene igre, pa do ljudi iz inostranstva koji su sputani svojim predrasudama imali problem da shvate zašto bi trebalo da dođu u Beograd i Srbiju.  

Dakle, volja je presudna. Ali i ogroman i naporan rad. Ja nemam svoju kancelariju i radim od kuće. Što znači da sam stalno dostupna i stalno online radi komunikacije sa učesnicima, medijima, sponzorima. I u 8 ujutru i u 8 uveče. To je naprosto neophodno. Inače, samo dve žene cele godine vode organizaciju festivala, i tek nam se pred sam festival pridruže volonteri, uglavnom studenti. A opet mi već danas znamo celokupan program festivala za sledeću godinu, i poprilično detalja za 2016. godinu”. 

JT__3665JT__3611JT__3652

Popričale smo i o spremnosti domaće publike da uživa u ovakvom vidu događaja:

”Naša publika ima ogroman problem, a to je apsolutno odsustvo države u kulturi i u umetnosti. Kada malu decu na vreme ne uvedete u pozorište i ne omogućite im da se još u ranom uzrastu susretnu sa delima poput ”Labudovog jezera” ili ”Uspavane lepotice”, onda je veliki problem kasnije im približiti savremenu igru, na koju gledaju kao nešto apstraktno i suviše zahtevno štivo. I negde je njihov strah razumljiv. Država se naprosto nije bavila niti njima niti njihovom edukacijom. Zato, umetnost mora biti deo obrazovanja. Neophodno je da u svojoj 25-toj ili 26-toj godini već imate oformljen stav i ukus.

Ovaj vid festivala to postiže povezujući igru sa nekim drugim granama umetnosti. Mlada publika reaguje na poznata imena iz sfere mode, arhitekture ili dizajna koji sarađuju sa baletskim kompanijama. Želeći da vide njihov doprinos dolaze na naše predstave. Ono najpozitivnije jeste da se i kasnije vraćaju, jer ih naš program nije uplašio, već ih je dodatno pridobio. ”

JT__3698

 

Na kraju, dotakale smo se predstave ”Minus 1”, koja nas je čekala iduće večeri, a za koju je Aja imala samo jednu reč: spektakl!

A noć u oči spektakla, čekao nas je prijem u Kanadskoj ambasadi, specijalno priređen od strane ambasadora Romana Vaščeka i njegove supruge, a u čast nastupa Velikog kanadskog baleta na Beogradskom festivalu igre. Bila je to idealna prilika za porazgovarati sa članovima same trupe o plesu, uspehu, radu i trudu, ali i o mogućnosti da nastupaju pred beogradskom publikom i, kako je već tada bilo poznato, rasprodatim Sava Centrom.

JT__3711JT__3710JT__3717JT__3774

”Kada sam čula da ćemo nastupati u Beogradu, zapitla sam se ”Zaista?”. A onda smo došli i dočekani smo fantastično. Toliko divno da mi se čini kao da sanjam. A još uvek nismo ni nastupali. Iznenađuje me koliko su ljudi ovde upoznati sa našim radom. I divno je što ste u mogućnosti da organizujete jedan ovakav događaj, preko potreban u svetu plesa i umetnosti.

Sinoć je cela naša trupa gledala Augzburg Balet, i bili smo oduševljeni i osećali se tako inspirisano. Bilo je divno podržati svoje kolege, čak i neke bivše saradnike. I to jeste predivna stvar u vezi sa ovim festivalom. To što se na jednom mestu nađe toliko kvalitetnih trupa”, ispričala mi je Vanesa iz Španije, koja broji već osmu godina igranja u Velikom kanadskom baletu.

JT__3805JT__3813JT__3754JT__3738

Ašhen Ataljanc

JT__3732

Dvadesetšestogodišnja Džuli iz Kanade, za koju je to što igra za Veliki kanadski balet poput dobitka na lutriji, otkrila mi je svoj recept za ostvarenje sna:

”Odlučnost. Predanost. Neposustajanja. Jer stvari se dešavaju onda kada to najmanje očekujete. Čak i kada vam okolnosti ne idu na ruku i kada se vrata pred vama zatvaraju, nešto će se desiti i neka druga će se otvoriti. To što sam deo ove kompanije, najviše me je naučilo tome. Da sam samo u jednom momentu zastala, a bilo je trenutaka kada sam to poželela, verujem da se priča ne bi ovako odvijala . Bitno je ostati jak i istinski želeti svoj svoj san. I uvek davati sebe čitavih 100 posto”.

JT__3721

…sa divnim devojkama iz Vip Mobile kompanije: Sanjom Arsić i Jelenom Krstić.

JT__3801JT__3820

Bilo je jasno da i trupa, koliko i publika, željno iščekuje nastup. I ta energija se osetila i s prvim taktovima melodije koja je otvorila predstavu sledeće večeri u do poslednjeg mesta punom Sava Centru. Snažnu melodiju pratili su snažni pokreti kojima je pričana jedna specifična priča. Ona koja nije imala ni početak ni kraj. Ni zaplet, niti razradu. Već je bila sačinjena od više manjih, zasebnih delova. Sa jednim zajedničkim momentom: moći pojedinca da se odupre kolektivnom. I zaista, bio je to spektakl. I bilo je to veče kada se u Beogradu slavila lepa umetnost. I koje je obećavalo još mnogo sličnih u narednim godinama.

A bila je to i moja prilika da vama pružim nešto drugačiji post. I takvim mogućnostima se uvek posebno radujem. Naravno, bez moje drage Jovane Tomašević ovo ne bi bila potpuna priča. Kao ni bez ljudi koji su ovo omugićili, te još jedno hvala kompaniji Vip Mobile i direktorki festivala Aji Jung. Stoga,  jedno što mi preostaje da dodam jeste: vidimo se iduće godine…

A LES GRANDS BALLETS CANADIENE 7A LES GRANDS BALLETS CANADIENE 3A LES GRANDS BALLETS CANADIENE 5
ALL PHOTOS (except last three) by JOVANA TOMAŠEVIĆ
first outfit: sweatshirt: 6KS; jeans: LINDEX; flats: PULL&BEAR; bag: CHOIES;
second outfit: dress: ZARA; blazer: SHEINSIDE; pumps: ZARA; bag: PULL&BEAR;

Thank you for sharing some love! I really appreciate every single word of you!

9 Comments

  • Reply April 15, 2014

    Miljana

    Odusevljena sam postom!

  • Reply April 15, 2014

    leya

    hehe, super. 😉

  • Reply April 15, 2014

    Katarina K

    Jedan veoma lepo iskombinovan post za blog koji sadrži i osvrt na događaj (taman dugačak koliko bi trebalo da bude, a da ne prevagne u čisto novinarski) i intervju elemente da preneseš ideju i duh ljudi koji su “izneli” sve. Sa tek par fotografija svog outfita, da postoji, ali da se ipak prepusti glavno mesto naznačajnijem. Veoma lepo i ukusno. Užitak za ljubitelje umetnosti 🙂 Fotografije su ljubav.

  • Reply April 16, 2014

    Aleksandra

    bravo,bravo,bravo!

  • Reply April 16, 2014

    Karmen

    Bravo za kulturu, bilo koje vrste.

  • Reply April 16, 2014

    Ašhen Ataljanc Rules

    Nikad nije bila lepotica ali zena ima harizmu i to je to. Bas ju je dobro fotograf uhvatio ovde i ne znam da li je to pozirala ili je u trenutku videla da je slika ali bilo kako bilo, fotka je vrh.

    Druga fotka koja mi se svidja je Brana i Aja iz profila dok razgovaraju. Ima tu neku filmsku dinamiku a i da se ne lazemo Branin profil je neprevazidjen. Da ne bude da samo hvalim, Branin en-face (cetvrta slika od kraja) nije dobar i to je nesto na sta fotograf mora da pazi. Vezbajte malo cure kad vec radite zajedno. Fotograf bi trebalo da tacno zna kad i kako Brana dobro izgleda i da je nikad ne lovi u tako nekom kislom osmehu.

  • Reply April 17, 2014

    Cool

    Lepo je videti da neko prati kulturu. Bilo bi dobro uvesti separatni “Arts” section (jer to je ipak razlicito od Lifestyle) i recimo ako bi uspela da se dogovoris s pozoristima da vas dve radite slicne reportaze za pozorisne predstave pa onda posle i za druga kulturna dogadjanja. Pracenje kulture bas fali i to celoj drzavi.

  • Reply April 23, 2014

    SH

    uzivam citajuci te 🙂

  • […] dana i o kojem je i u prethodne dve godine bilo reči na blogu (o čemu možete pročitati više OVDE i OVDE); zatim preporuku iz domena pozorišta i to na račun kultne predstave koja me je naterala […]

Leave a Reply

Enter the number *