Priprema za dodelu Oskara: drugi deo

I nastavljamo sa sjajnim Draganinim osvrtima na nominovane filmove u najprestižnijoj oskarovskoj kategoriji – Najbolje filmsko ostvarenje. Nakon odličnog prvog dela pripreme za predstojećeg Oskara, Dragana nam prezentuje i drugi deo, u kojem će biti reči o pravim filmskim poslasticama i istinskim pretendentima za najbolju nagradu. Uživajte!

——————————-

Ako sam pre gledanja određenih filmova iz prvog dela pripreme za dodelu Oskara možda i imala negativna predubeđenja (stidim se :)), odmah mogu da vam najavim da sam drugi deo filmova dočekala visokim očekivanjima. Ovoga puta, predstavljam vam ostvarenja koja, slušajući reakcije drugih, jesu pravi “zlatni” favoriti – Room, Spotlight, The Big Short i The Revenant.

Room

Room 3

Režija: Leni Ejbramson

Scenario: Ema Donohju

Glavne uloge: Bri Larson, Džejkob Tremblej

Nominacije: najbolja glavna ženska uloga (Bri Larson), najbolja režija, najbolji adaptirani scenario

Radnja: /

Nekoliko puta sam pokušala da oblikujem sinopsis tako da vam ne otkrije previše o filmu, da bih shvatila da je to nemoguće. Zapravo, čvrsto sam uverena da je utisak gledalaca jači što manje zna unapred, pa vam savetujem da odolite i trejleru. Verujem da ste sada skeptični, pa ću vam svakako ispričati svoje utiske.

Room je upravo ona dragocena priča za koju sam se nadala da će se naći u nominacijama. Pokazaće vam kako jedna soba može da bude ceo univerzum ili šupa, nateraće vas da se zapitate šta je sve stvarno, kako i najjača ljubav može da pogreši, i kako da priđete svetu o kome ništa ne znate ili koji vas je zaboravio. Film je prepun metafora koje je potrebno protumačiti, tera vas da dalje razmišljate i razgovarate sa drugima. Za mene, najgora su ona umetnička dela posle kojih se čak ni ne iznervirate koliko vam se ne sviđaju, nego samo nastavite dalje kao da se ništa nije desilo.

Glavna rola poverena je Bri Larson, koja je sa pravom osvojila nominaciju za svoju veštinu. Međutim, nalazim veliku nepravdu u tome što su malog Džejkoba Trembleja zaobišli, jer on ne igra ulogu deteta na koje smo u filmovima navikli – nije mu cilj da nas šarmira okicama ili oduševi duhovitošću. On vas jednostavno kupuje svojom slikom sveta.

Zašto vredi pogledati? Uprkos priči dostojne horor filma, ovaj film ne želi da vas uplaši. Ne želi ni da vas razneži, iako bi mogao. Nastao po istoimenom romanu (spisateljica je pisala i scenario), film Room i jeste kao dobra knjiga koju vas uvuče i ne pušta čak i pošto sklopite korice.

Spotlight

Spotlight 2

Režija: Tom Mekarti

Scenario: Džoš Singer, Tom Mekarti

Glavne uloge: Majkl Kiton, Mark Rafalo, Rejčel Mekadams

Nominacije: najbolja sporedna muška uloga (Mark Rafalo), najbolja sporedna ženska uloga (Rejčel Mekadams), najbolja režija, najbolja montaža, najbolji originalni scenario

Radnja: Ekipa novinara lista Boston Globe istražuje ko sve krije zlostavljanje dece u okviru katoličke crkve.

Slušajući izrazito pozitivne utiske o ovom ostvarenju, a i kao nesuđena novinarka, jedva sam dočekala da Spotlight dođe na red. Film je zasnovan na istinitoj priči o ekipi u redakciji lista Boston Globe, koji su za svoj rad dobili i Pulicerovu nagradu, jednu od najprestižnijih u svetu novinarstva. Sama ta činjenica dovoljna je da postavi visoka očekivanja, a srećom, Spotlight uspeva da ih dostigne.

Zaplet drži pažnju, deluje sasvim uverljivo, i drago mi je što ne postoje dramatične epizode koje bi skrenule sa suštinske ideje. Članove tima Spotlight ne upoznajete previše privatno, ali oni ipak čine da se osećate kao da zajedno prolazite pritiske sa strane, uzbuđenja zbog novih otkrića, frustracije oko traganja za izvorima podataka. Uloge ne zahtevaju maestralnu glumu, ali u ovom slučaju, to je prednost jer nije fokus na pojedincima, već na celini u kojoj svaki deo ima isti cilj – da priča bude u prvom planu.

Od glumaca, pored Marka Rafala koji me je pozitivno iznenadio, izdvajam i Stenlija Tučija, koji sporednoj ulozi daje lični pečat i energiju koja izbija sa ekrana. Tu je i Liv Šrajber, oličenje izreke “tiha voda breg roni” u ulozi Martija Berona. Upravo njegov lik, inače neoženjeni Jevrejin koji postaje urednik novina u konzervativnom, katoličkom Bostonu, pokreće novinare da zagrebu ispod površine svoje zajednice.

Zašto vredi pogledati? Osim toga što vam pokazuje koliko truda, napora, vremena i resursa iziskuje prava istraživačka priča, Spotlight pokazuje i koliko je opasna lakoća kojom zajednica može da prikriva javne tajne. Upravo zbog toga što živimo u sredini u kojoj se istraživačko novinarstvo, u najmanju ruku, ne ceni, kao i zato što smo skloni da ćutimo pred nepravdama, ovaj film nas uči i o sopstvenim zabludama.

The Big Short

The Big Short 3

Režija: Adam Mekej

Scenario: Čarls Rendolf, Adam Mekej, Majkl Luis (autor knjige po kojoj je napravljen film)

Glavne uloge: Kristijan Bejl, Stiv Karel, Rajan Gosling, Džon Magaro, Fin Vitrok

Nominacije: najbolja sporedna muška uloga (Kristijan Bejl), najbolja režija, najbolja montaža, najbolji adaptirani scenario

Radnja: Film predstavlja kako je došlo do svetske ekonomske krize kroz paralelna iskustva ljudi koji su je predvideli pre svih.

Pre gledanja filma sam sa više strana bila upozorena da se obavezno makar malo informišem o ekonomskim terminima, kako ne bih ispitivala Google na svakih 15 minuta tokom projekcije. Iz tog razloga sam stekla utisak da ću odgledati još jedno zanimljivo-poučno objašnjenje finansijske krize (moja preporuka takvog filma je Inside Job). Međutim, pokazalo se da zabavni The Big Short itekako vredi za Oskara ili, kako reče novinar Endrju Bejker, u pitanju je “smuti od spanaća vešto maskiran kao brza hrana”.

Za mene, najbolji deo filma su upečatljive tehnike i likovi koje su ga učinili realističnijim i uverljivijim – dokumentarni stil snimanja, direktno obraćanje glumaca publici, sarkastična naracija Rajana Goslinga, nadobudni bankari, oportunisti koji se kriju i u najboljima… Ironiju dodatno osnažuju posebno izabrane poznate ličnosti koje u toku filma objašnjavaju kompleksne ekonomske termine.

Gledalac se u prvoj polovini filma zapita kako gotovo niko nije primetio šta se sprema kad je matematika bila jasna, a tek onda shvati da je pravo pitanje – kako je stručnjake od poverenja moglo da ne bude briga ni za šta osim za sopstvenu dobit. Iako vas The Big Short nekoliko puta i zasmeje, na kraju vam ostane gorak ukus u ustima i misao – zašto se ipak nadam da je sistem uvek na mojoj strani?

Zašto vredi pogledati? The Big Short nije samo edukativni polu-dokumentarac koji će vam razjasniti šta u svetskim finansijama zaista dogodilo, već ostvarenje sa više slojeva – govori vam o profilu ljudi koji su otkrili zametak krize, njihovoj istrajnosti uprkos, blago rečeno, neverici u okruženju, i njihovom razumevanju sveta kada se klupko razmotalo. Film govori i o sistemu i našem inherentnom poverenju u njega, o pohlepi koja nekada obuzme i dobre ljude, o tome koliko zastrašujuće malo razumemo ko i kako upravlja našim životima. Kao i Spotlight, rasvetliće temu koja je veoma važna, ali još dublje će je predstaviti. Zbog svega ovoga, moj glas za Oskara ide upravo ovom filmu.

The Revenant

The Revenant 4

Režija: Alehandro Gonzales Injaritu

Scenario: Mark L. Smit, Alehandro Gonzales Injaritu, Majkl Punke

Glavne uloge: Leonardo Dikaprio, Tom Hardi

Nominacije: najbolja glavna muška uloga (Leonardo di Kaprio), najbolja sporedna muška uloga (Tom Hardi), najbolja kinematografija, najbolji kostim, najbolja režija, najbolja montaža, najbolja šminka i frizura, najbolji dizajn produkcije, najbolja montaža zvuka, nabolje miksanje zvuka, najbolji vizuelni efekti

Radnja: Posle napada medveda, ekipa lovaca ostavlja graničara Hjua Glasa da umre sam u divljini. Vođen nagonom za preživljavanjem i osvetom, Glas pokušava da se izbori sa nemilosrdnom prirodom i neprijateljima koji vrebaju sa svih strana.

The Revenant je u mom okruženju izazvao vrlo podeljene reakcije – od “remek-delo kinematografije” do “Leo ide kroz sneg i blato dva i po sata”. Moj utisak: i jedno i drugo je tačno.

Nema spora o tome da je film vizuelno neverovatno urađen, posebno kada imate u vidu da je režiser insistirao da svaki kadar bude sniman na prirodnom svetlu. Verujem da mu je ekipa filma verovatno poželela sudbinu Hjua Glasa u celom tom procesu, ali rezultat nije izostao. Ovo ostvarenje vredi gledati na velikom platnu, zbog izuzetno sirove lepote divlje prirode i scena borbe koje uspevaju da vas potpuno uvuku u akciju. Na primer, svi pominju čuvenu scenu sa medvedom (ne pravim, naravno, ali zapitali biste se) koja će sigurno postati legendarni primer na koji će se filmofili ugledati i koji će proučavati.

Međutim, kako sam vam već pomenula, meni je potrebna priča, i nju u ovom filmu jednostavno nisam našla. Zaplet stoji u mestu i čini mi se da sam do kraja filma “izdržala” samo da bih videla od čega će neuništivi Glas izgubiti glavu. O njemu možete reći da je autsajder, otac i do krajnjih granica uporan, ali njegova motivacija ostaje sirovo instinktivna. Pretpostavljam da je u tome i poenta, ali meni to nije dovoljno. Pokušavala sam da u različitim delovima priče otkrijem metafore – od odnosa koji Glas ima sa drugima do njegove borbe sa mečkom – ali ništa nije držalo vodu.

Što se tiče kontroverznog pitanja Oskara za Leonarda Dikaprija, mora mu se odati priznanje za veliku fizičku i psihičku izdržljivost. Ipak, po mom mišljenju, Oskar za najbolje uloge nije samo nagrada za glumca, već i za scenaristu, tako da za Lea, nažalost, ne mogu da navijam. Sa druge strane, Tom Hardi je odličan kao glavni negativac, opaki, lukavi lažov koji će učiniti sve za svoju dobrobit.

Zašto vredi pogledati? Zato što ne možete ostati ravnodušni pred prizorima visokih šuma, belih litica, snažnih reka i vodopada, posebno ne kada su obojeni napetošću borbe za život.

Ovim završavamo drugi deo pripreme za dodelu nagrada Američke filmske akademije. Priznaću vam da sam ove tekstove shvatila kao dvostruki izazov – da napišem recenzije koje će biti vredne vaše pažnje, kao i da odgledam filmove koji, na prvi pogled, i nisu po mom ukusu.

Verujem da je za svakoga, ali posebno za one koji se bave kreativnim poslovima, veoma bitno da što češće “provetre” glavu novim sadržajima i zadacima. Možete da počnete sa filmovima nominovanim za Oskara (najbolji strani, animirani, dokumentarni film – zašto ne?), knjigom koju ste davno dobili na poklon, svirkom nepoznatog benda, pa makar i drugačijom palačinkom na kiosku. Tek kada iskoračite iz rutine, shvatićete koliko lako sebi dozvoljavamo dosadu.

Za koga ćete vi navijati 28. februara?
Do tada, uživajte u dobrim filmovima, a mi vam uskoro pripremamo još jedan oskarovski specijal!

*CC-BY Image courtesy of Blondinrikard Fröberg on Flickr

**ovaj post nije sponzorisan

Danju PR operativac, noću pisac, čitateljka, gledateljka i plesačica. Ona brzo hoda, smiruje je gledanje u vodu i ništa je ne raduje više nego nova zanimacija. Reči su njene boje, oružje i inspiracija.

9 Comments

  • Reply February 16, 2016

    Milena

    Hvala Dragana na divnom postu, kao i na savrsenoj poslednjoj recenici! Bravo!!! 🙂 :*

    • Reply February 17, 2016

      Dragana Milovanović

      Nema na čemu, hvala na čitanju :))

  • Reply February 17, 2016

    Movie lover

    Big Short mu nekako dodje kao veliki dokumentarac, obrazovni video, zar ne? Bas film koji je nekako nedostajao “finance movie” zanru – onaj koji zapravo vodi racuna o tome da objasni gledaocu sta se zapravo desava na ekranu. 🙂
    Jedino mi je The Revenant ostao sa ove liste, mada sudeci po onome sto se prica po filmskim krugovima Leo ce konacno da dobije oskara 😛

    Odlican tekst, savrseni “good read” red Oskara!

    • Reply February 17, 2016

      Dragana Milovanović

      Nisam ni znala da postoji “finance movie” žanr 🙂 Ali ako je makar deo publike nešto naučilo, oni su svoje obavili.

      Za Lea – videćemo šta mu se spremna, ali mene iskreno zanima da je li njemu toliko stalo koliko ljudima koji ne prestaju da pričaju o tome.

      Hvala na komplimentu :))

      • Reply February 20, 2016

        Movie lover

        Nema na cemu, na mestu je, hvala tebi na tekstu ^^

        PS. Za malo drugaciji prikaz krize, ako te zanima, (na daleko vise filmski nacin) pogledaj film “Margin call” – on se ne trudi bas da objasni ljudima sve sto se desava, ali je solidni prikaz iz perspektive investicione banke. :))

        • Reply February 21, 2016

          Dragana Milovanović

          Hvala na preporuci 🙂

  • Reply February 19, 2016

    Jasmina

    Mnogo mi se dopao i ovaj, i prethodni tekst.
    Neke od filmova sam gledala, neke ne, i volim to tvoje “kritičko oko” koje mi je i za neka već viđena ostvarenja ponudilo novu perspektivu. Realna, iskrena, jasna – sjajna! Volela bih da čitam još neke prikaze, predloge za gledanje… Moje poverenje si kupila. 🙂

    • Reply February 19, 2016

      Dragana Milovanović

      Hvala na divnim rečima i podršci ^^ Potrudićemo se da bude još prikaza filmova, ali i drugih sadržaja 🙂

  • […] Priprema za dodelu Oskara: drugi deo […]

Leave a Reply

Enter the number *