5 ljubavnih priča iz svetske književnosti koje ne smete propustiti

Nevena Mitrović je mlađa od mene punih trinaest godina. Najmlađa je u BDW timu, kako po stažu tako i po godinama. Primetila sam je na Instagramu zahvaljujući zanimljivim kolažima koje je pravila i delila na svom profilu (@citanjesanevenom). Iako smo se u prvi mah dogovorile da upravo kolaži budu način na koji će biti prisutna na BDW stranicama, brzo sam poželela da joj dam više prostora. Tako sam odlučila da upravo ona, kao predstavnik mlađe generacije, napiše svoje predloge omiljenih književnih naslova sa ljubavnom tematikom. Ova tema joj nije strana s obzirom na to da je brucoškinja na studijama srpske književnosti sa komparatistikom. Ujedno, poželela sam da se upravo na ovaj način sadržaj na BDW stranicama približi najmlađem delu publike. Nadam se da smo u tome uspele te da će ovaj izbor biti interesantan kako vama koji tek što ste završili srednju školu ili ste pak još uvek u njoj, tako i vama koji ste bliži mojoj generaciji. Javite nam svoje utiske, bez obzira na godinu u kojoj ste rođeni.

———————————————–

 

Pred vama se nalazi izbor od pet jedinstvenih ljubavnih priča iz različitih epoha, društvenih uređenja, životnih uslova, načina razmišljanja. Ono što ih sve spaja jeste jaka isprepletanost sudbina junaka, psihološki pristup svakome od njih, čistota osećanja i umetnost reči. Nadam se da ćete uživati u ovom izboru, ostaviti svoja mišljenja o delima, ako ste ih čitali, i naravno, da ćete i vi preporučiti svoje najdraže!

“Dama s kamelijama”­, Aleksandar Dima Sin

Kakve sve puteve nalazi srce i kakve razloge daje sebi da bi postiglo ono što želi.

Na prvo mesto stavljam upravo ovo delo, budući da je ono jedno od ostvarenja u književnosti koje je promenilo način razmišljanja ljudi. Naime, pratimo priču Margarite Gotje, francuske kurtizane, i Armanda Duvala, advokata bogate porodice. Premda oni potiču iz različitih staležnih grupa, to i dalje ne menja Armandov nevini pokušaj da Margaritu promeni, ni njenu želju da spoji dva potpuno različita sveta. Ona do upoznavanja Armanda nikada nije osetila istinsku ljubav, te odlučuje da se upusti u ovu avanturu, ne shvatajući da će se između njih isprečiti socijalni uslovi, spletke i okolnosti koje čine ovu priču toliko tragičnom.

Kritičari smatraju da je Dima bio inspirisan ličnim iskustvom, s obzirom na to da je upoznao mladu kurtizanu Mari Duplesi i upustio se u odnos sa njom. Mari je bila inspiracija za mnoga dela, između ostalih i čuvenu Verdijevu “Travijatu” i mjuzikl “Margarita”.

Ovo je roman koji će vam pokazati šta je bezuslovna ljubav, beskonačna nežnost i poštovanje. A možda vas i nauči da volite. “Svakako, mora se činiti vrlo drsko od mene što hoću da postignem te velike uspehe pomoću beznačajne teme o kojoj govorim; ali ja sam od onih koji veruju da se i u malom sadrži sve. Dete je malo, a u sebi sadrži čoveka; mozak je mali, a skriva smisao; oko je samo tačka, a obuhvata prostranstva.”

“Orhanovo nasleđe”, Alin Ohanesjan

Tvoj deda nije razumeo da se snaga javlja prerušena u razne vidove. Ne jaše uvek moćnoga konja, niti uvek vitla sjajnim mačem. Ponekad moramo biti kao rečna obala, obrtati se i prevrtati zajedno sa zemljom, trpeti bujice i struje. Izdržati.

Alin Ohanesjan napisala je roman za sve kojima istorija nije dovoljno bliska, a žele da je spoznaju, ali i za one kojima su najvažniji istorijski događaji veoma dobro poznati. Krećući se kroz vreme, autorka daje dvostruki uvid u priču, iz ugla dve naizgled nepovezane osobe. Orhan Turkoglu, Turčin iz Sivasa, postavljen je u centar radnje, u ulozi njenog naratora, ali i kao nosilac tradicije i bremena svoje porodice. Kada njegov deda Kemal umire, porodici Turkoglu ostavljen je testament koji u sebi nosi mnogo više pitanja nego odgovora. Naime, porodično imanje prenosi se na izvesnu Sedu Melkonijan, njima sasvim nepoznatu ženu. Kada Orhan odlučuje da krene u potragu za Sedom, klupko porodičnih tajni se polako odmotava i otkriva posebnu vezu između Kemala i Sede. Mnogo pitanja otvorila mi je ova knjiga: Koliko smo zapravo upoznati sa istorijom, i šta bi bilo kada bismo imali direktan uvid u ratove, i to s obe strane? Koliko sami znamo našu istoriju, počevši od porodične, pa do nacionalne? Koliko smo ispunjeni predrasudama, a koliko nam nedostaje znanja?

Želim vam da oplemenite sebe ovim delom, da upoznate vojevanje Kurda I Turaka kroz jedinstvenu perspektivu, da poredite ove likove, da pomalo nađete sebe, i ono što je najvažnije, da kroz različite odnose zavirite u najdublje ljudske emocije.

“Devojka s pomorandžama”, Justejn Gorder

Niko se ne oprašta gušeći se u suzama  od Euklidove geometrije ili periodičnog sistema elemenata. Opraštamo se od sveta, od života, od bajke. A opraštamo se i od malog broja ljudi koji su nam zaista dragi. Svemir je možda star petnaest milijardi godina. A ipak, niko još nije uspeo da otkrije kako je stvoren. Živimo zajedno u jednoj velikoj bajci za koju niko ne zna šta je. Plešemo, igramo se, čavrljamo se i smejemo se u svetu, ali postanak ne možemo da shvatimo. Taj ples i igra su muzika života.

Još od čitanja “Sofijinog sveta” ne mogu da pobegnem od univerzuma koji svojim delima stvara Justejn Gorder. Konstantno balansirajući između fikcije i realnosti, ovaj pisac uspeva da stvori svoj bezbedni mehur, neku alternativnu stvarnost.  U romanu “Devojka s pomorandžama” pratimo dve paralelne perspektive: iz pisama Jana Ulava i iz procesa odrastanja njegovog sina Georga, čiji se život izvrće u potpunosti kada dobija pismo od oca, koji je umro kada je dečak imao svega četiri godine. Od tog trenutka, realno se prepliće sa imaginarnim dok mi pratimo bajku o misterioznoj devojci s pomorandžama i njenoj ulozi u Janovom životu. Ono što je uvek fascinantno kod Gordera, jeste činjenica da nas kroz celo delo okružuju duboka egzistencijalna pitanja, o svrsi, prolaznosti, bitku, nastanku sveta i čoveka. Dirljiva je činjenica da ovaj roman nije samo metafora o ljubavi koja je večna i sveobuhvatna, već zahvalnica sudbini koja nas, koliko god gorka bila, usmerava ka cilju.

“Prednosti jednog marginalca”, Stiven Šboski

– Jel’ ti uvek toliko mnogo razmišljaš Čarli?

– Je li to loše?

– Ne mora biti. Samo, ljudima je ponekad razmišljanje izgovor da ne bi učestvovali u životu.

– Je li to loše?

– Jeste.

Pratimo priču iz perspektive Čarlija, petnaestogodišnjeg srednjoškolca, kroz njegova pisma nama nepoznatoj osobi. Pisma nam otvaraju vrata Čarlijevog intimnog života, njegove prošlosti, njegovih razmišljanja, sećanja, osećanja i nadanja. Mislim da ono što izdvaja ovaj roman od ostalih “coming of age” romana jeste činjenica da ogoljeno i naturalistički opisuje segmente adolescentskog doba, bez ikakvih eufemizama. Otvoreno govori o nasilju, nesigurnosti, dozvoljenim i nedozvoljenim supstancama, porodičnim problemima, nerazumevanju, slobodi, ograničenosti. Ono što je na mene ostavilo poseban utisak jeste raznolikost likova, njihova psihička stanja, njihova interesovanja i ambicije, što ih razlikuje, ali ih ujedno čini bliskima. Uživajte upoznajući različite vrste ljubavi: romantičnu, prijateljsku, porodičnu, ljubav prema životu, i najbitnije, ljubav prema sebi, koju je najteže izgraditi.

P.S. Preporučujem vam i filmsku adaptaciju ovog dela, za koju mislim da je jedna od najboljih adaptacija ikada nastalih. I muzika iz filma je fenomenalna! U glavnim ulogama ovog ostvarenja su Logan Lerman, Ema Watson i Ezra Miller. Završiću citatom iz knjige koji ću napisati u originalu, jer je na mene tako ostavio najveći utisak: “So, this is my life. And I want you to know that I am both happy and sad and I’m still trying to figure out how that could be”.

“Marina”, Karlos Ruis Safon

Marina mi je jednom rekla da se sećamo samo onoga što se nikada nije dogodilo.

Vraćamo se tridesetak godina unazad, u ne tako daleki 20. vek,  i nalazimo se u Barseloni u kojoj pratimo petnaestogodišnjeg  Oskara Draja, koji nalik svakom znatiželjnom adolescentu svoje vreme ispunjava beskrajnim šetnjama i preispitivanjem realnosti. Zajedno sa Safonom i subjektom, prolazimo kroz koliko opustošene, toliko i živahne ulice ovog grada, oživljavajući  Oskarove uspomene, i usput stvarajući nove. Posmatramo jednostavnost, čistotu i neiskvarenost prvog istinskog odnosa dve individue, koje pronalaze jedna drugu uprkos svemu. Oskar na jednom od svojih putešestvija upoznaje intrigantnu Marinu s kojom lebdi kroz Barselonu. Ono što me ovoj knjizi neprestano vraća jeste čistota odnosa dvoje mladih, iskrenost osećanja i misli, posebna energija koja je sveprisutna i ono što je  nezaobilazno pomenuti, magija reči koju Safon iznova i iznova stvara.

 

 

kolaži: Nevena Mitrović
More from Nevena Mitrovic

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Enter the number *