Sarajevo Film Festival 2022: Pet filmova koji se moraju naći na vašoj watch listi, a čiju režiju potpisuju žene

Sarajevo avgustom poklanja svoje srce. Glumcima, glumicama, filmovima, legendama, filmskoj publici. Ove godine, Sarajevo Film Festival nastavlja misiju koju je započeo prošle, i deo tog svog velikog srca daje i za rodnu ravnopravnost i za žene u filmskoj industriji.

I nama je srce puno što na Balkanu, baš u Bosni i Hercegovini,postoji jedan ovakav festival koji na najlepši način slavi film, ali i njegove autorke. A posebno jer se po drugi put dodeljuje i Specijalna nagrada za promociju rodne ravnopravnosti, koju je Sarajevo Film Festival po prvi put ustanovio prošle godine na inicijativu kompanije Mastercard, a  koja je posvećena debitantskim filmovima rediteljki. Od 12. do 18. avgusta, koliko traje ovogodišnji festival, biće prikazano čak 11 ovakvih ostvarenja iz celog sveta. Čast nam je da najavimo da će deo BDW redakcije imati prilike da prisustvuje ne samo projekcijama, već i dodeli pomenute nagrade o čemu ćemo detaljnije izveštavati sa lica mesta.

O dobitnici nagrade odlučivaće rediteljke Marta Popivoda i Selma Spahić, i producent i scenarista Migel Valverde. U nadi da će se baš dobitnički film naći među našim favoritima, predstavljamo vam pet filmova koji su okupirali našu pažnju, i koji su definitivno na našoj watch listi tokom festivala.

Pomračenje, Nataša Urban

Ako ste dete devedesetih, verovatno se sećate onog čuvenog pomračenja Sunca tokom kojeg nam je savetovano da zamračimo prozore i ne izlazimo napolje. Bio je to 11. avgust 1999. godine i ljudi su se zaista sklanjali u kuće, pa čak i u nuklearna skloništa plašeći se mesečeve senke.

Logično je zašto nas je film koji se osvrće na ovaj događaj, kojem se danas iskreno čudimo i smejemo, zainteresovao. Rediteljka se vraća u vreme svog odrastanja tokom ratnih zbivanja u bivšoj Jugoslaviji, i koristi pomračenje Sunca kao metaforu za tada aktuelna dešavanja i tako kreira dokumentarac esejističkog tipa u kojem želi da oslika suočavanje s prošlošću.

Kako je opisano u sinopsisu filma, reč je autorkinom “suočavanje sa ratnom i kriminalnom prošlosti njene zemlje”. Ovaj film ju je, kako je sama rekla, slomio i bilo ga je teško snimiti, a njeno rediteljsko umeće je i te kako zapaženo. Film je ove godine osvojio glavnu nagradu, DOX:AWARD, na Internacionalnom festivalu dokumentarnog filma u Kopenhagenu, a pohvaljen je za svoju “bezvremenost”.

“Bili smo uzburkani besom filma, dirnuti njegovom nežnom lepotom i uzbuđeni ružnoćom kojom hrabro čini svojom temom. Kako naša sadašnjost rata i nasilja preti da jednog dana postane jučerašnja vest, ovaj film nam nedvosmisleno govori: ne skreći pogled; ne zaboravite”, stoji u obrazloženju žirija koji je Nataši dodelio nagradu.

Film se prikazuje 17. avgusta od 19 časova u Cineplexxu 7 u sklopu programa Suočavanje s prošlošću.

Dnevnik Hristove neveste, Marta Smerechynska

Iz Ukrajine nam, nažalost, zbog svima dobro znanog razloga, već mesecima stižu loše vesti.  Ali, na platno sarajevskog festivala stiže ukrajinski dokumentarni film čija tematika ne asocira na aktuelno stanje.

Naime, rediteljka Marta Smerechynska priča sentimentalnu ličnu priču o ponovnom stupanju u kontakt sa svojom sestrom.

Nakon šest godina razdvojenosti i tišine, Marta se ponovo sreće sa sestrom Nastijom koja živi u samostanu Hristovih nevesti u zapadnoj Ukrajini. Rediteljka se suočava sa svojim strahovima, i ponovo otkriva svoja verovanja i vrednosti. Marta kroz film pokušava da odgonetne i zbog čega se mlade devojke odlučuju na postanu Hristove neveste.

 Film se prikazuje 17. avgusta od 19 časova u Cineplexxu 1 i 18. Avgusta u Cineplexxu 8 u 12.30h.

Posle sunčanja, Charlotte Wells

Ako ste gledali seriju Normalni ljudi po romanu Sali Runi, onda vam naš izbor filma neće biti neočekivan. Jer, fantastični Pol Meskal (Konel u seriji) glumi u filmu Posle sunčanja koji je režirala Šarlot Vels. Glumačku ekipu u ovoj američko-britanskoj produkciji čine i Frenki Korio i Selija Rolson-Hol.

Radnja se vrti oko Sofi (Rolson-Hol), koja se priseća odmora koji je provela sa ocem Kalumom (Meskal) pre dve decenije, kada je imala samo jedanaest godina.

Da je film ove rediteljke vredan pažnje, pokazuje nam i činjenica da je imao nekoliko nominacija, i jednu osvojenu nagradu na Kanskom festivalu. A Šarlot je i dobitnica CineVision nagrade na Minhenskom festivalu, gde je posebno pohvaljen briljantan nastup Meskala i Korio (koja glumi mlađu Sofi).

Naposletku, kako je vreme odmora, ovaj film je baš ono što nam treba, jer nas Šarlot u njemu, kako kažu kritičari, vodi na odmor “sa kojim se svi možemo poistovetiti”.

Film je na repertoaru 17. avgusta u Meeting Point Cinema od 12h i 18. avgusta od 19 časova u Cineplexxu 5.

Najgori, Lise Akoka, Romane Gueret

Još jedan film sa Kanskog festivala (gde je osvojio nagradu Un Certain Regard) stiže u Sarajevo. Reč je o francuskom filmu u filmu Najgori.

Na filmu su radile dve žene, koje u svom debitantskom filmu prikazuju priču o tinejdžerima koji su odabrani da glume na filmu tokom letnjeg raspusta. Oni nisu nikakvi profesionalci, već deca iz kraja, i sada glume u filmu koji prati priču trudne tinejdžerke i njenog mlađeg brata… Komšije su u čudu što je belgijski reditelj Gabriel odabrao “najgore” da mu glume u filmu, ali da li su?

Nama je koncept ovog filma prilično interesantan, pa s nestrpljenjem očekujemo projekciju u Sarajevu 14. (Meeting Point Cinema, 12h) i 15. Avgusta (Cineplexx 5, 19h).

Šest sedmica, Noémi Veronika Szakonyi

I na kraju, jedan nama interesantan mađarski film o tinejdžerki Zsófi koja ostaje trudna i odlučuje da da dete na usvajanje paru koji ne može imati dece.

Tokom filma pratimo tinejdžerku koja počinje da preispituje svoju odluku, ali po mađarskom zakonu, ona ima samo šest nedelja da donese konačnu odluku – želi li ili ne da da dete na usvajanje. Zsófi inače živi sa nestabilnom majkom Beom koja se ne može pomiriti sa ćerkinom odlukom.

Film se prikazuje u tri termina, 17. avgusta u 9.30h i u 19h u Narodnom pozorištu, kao i 18. avgusta u 18h u Cineplexxu 8.

Pored pomenutih, u konkurenciji za nagradu su i film Izleganje švedsko-finske produkcije (Hanna Bergholm), zatim francuski film Ogrtač od dragulja (Natalia López Gallardo), Huesera (Michelle Garza Cervera), Sanjam električne snove, koprodukcija Francuske, Kostarike i Belgije(Valentina Maurel), hrvatski film Veće od traume (Vedrana Pribačić) i američki fil Ratni poni (Gina Gammell, Riley Keough).

Kako do ženske solidarnosti u filmskoj industriji?

Dodatno nas raduje informacija da će pretposlednjeg dana festivala u 16 sati biti održana tribina “Ženska solidarnost u filmskoj industriji: Kako do nje?” i to u sklopu CineLink Talksa, konferencijskog dela Industry programa Sarajevo Film Festivala. BDW tim će prisustvovati i ovom događaju i sa njega će direktno izveštavati putem Instagram profila naše urednice Branislave Antović Aleksić.

Biće to prilika da se okupe snažni ženski glasovi iz filmske industrije, različitih generacija i iz različitih sredina. Gošće Amre Bakšić Čamo, koja moderira razgovor će biti rediteljke Teona Mitevska (Severna Makedonija) i Marta Popivoda (Srbija), zatim producentkinja Anamaria Antoci (Rumunija) i Timka Graho, bosansko-hercegovačka kasting direktorka.

Kom filmu vi dajete svoje “srce”? I koju aktuelnu rediteljku posebno cenite i volitenjene filmove? Vidimo li se u Sarajevu da zajedno slavimo ženske glasove u filmskoj industriji?