Kada se sretnu film i moda: Annie Hall

Stojeći ispred narandžaste pozadine i pričajući vic o dve žene i njihovoj konastataciji kako je hrana u odmaralištu Katskil  jako loša a uz to su i porcije izuzetno male, Alvi Singer (Alvy Singer), lik kojeg tumači Vudi Alen (Woody Alen) u filmu Eni Hol (Annie Hall), ne samo da nam je objasnio svoj odnos prema životu, koji smatra mizernim i nepodnošljivim, a od kojeg opet želi što više, već nas je uveo u jednu od najitelektualnijih i najduhovitijih ljubavnih priča viđenih na filmskom platnu. 
il_fullxfull.169692412

Predstavljena kao ”neurotična romansa” Eni Hol, je u godini nastanka fenomena zvanog ”Rat zvezda” i rastuće pomame holivudske publike za skupim blokbasterima, uspela da osvoji kritiku, publiku, i čvrsto utemelji ime Vudija Alena u red priznatih rediteljskih veličina. Biće to začetak filmskog i televizijskog mita o Njujorčanima i njihovom specifičnom odnosu prema emotivnim vezama, braku, ljubavi. 
Naime, Vudi Alen će se te 1977. godine osvrnuti na emotivan život četrdesetogodišnjeg komičara iz Njujorka, koji nakon dva propala braka sreće Eni, sa kojom započinje emotivnu vezu, praćenju usponima i padovima. Naizgled ništa novo. Međutim, biće to jedan posve novi ugao sagladavanja odnosa dvoje odraslih ljudi sa kraja 70-ih godina prošlog veka u svetskoj metropoli kakva je Njujork. Kako će se i tri decenije kasnije pokazati, ova tema ostaće nepresušna inspiracija kako filmskim tako i televizijskim rediteljima, a emotivni život Njujorčana postaće pravi socijalni fenomen, izučavan i van granica kinematografije. 
il_fullxfull.169692929

No, vratimo se Vudijevoj Eni. Biće to ostvarenje koje će tek drugi put u istoriji omogućiti jednom čoveku da bude nominovan u tri glavne kategorije za nagradu filmske Akademije: kategoriju glavni glumac, najbolja režija, najbolji originalni scenario. Do tada, to je pošlo za rukom samo Orson Velsu (Orson Welles) za film ,,Građanin Kejn’’ (Citizen Kane). Za razliku od Velsa koji je osvojio Oskara za najbolji scenario, Vudi je odneo kući dve zlatne statue, dok ga je u kategoriji najbolji glumac pobedio Ričard Drajfus (Richard Dreyfuss) za ulogu u filmu ”The Goodbye Girl”. Inače, sam film je dobio 4 Oskara među kojima i onaj za najbolju žensku ulogu, ali i za najbolji film. Ova činjenica posebno dobija na značaju ako uzmemo u obzir nekarakteristične vizulene tehnike kojima se Vudi koristio tokom režiranja, poput direktnog obraćanja publici, animiranih likova, čestih flešbekova, titlova koji prate unutrašnji govor likova, i iznenadnih povezivanja radnje filma sa realnim životom. Umešnost kojom se poigravao navedenim tehnikama ne škodeći kvalitetu filma bila je dovoljna za uvrštavanje Vudijevog imena među ozbiljne rediteljske stvaraoce. 

Ako zagrebemo dublje u strukturu Eni Hol, videćemo da je suština ovog ostvarenja u dugim, iteligentnim, duhovitim, sarkastičnim i ironičnim monolozima i dijalozima, koji jednostavno ne prestaju tokom čitavog filma. Alenovi likovi konstanto pričaju. Pričaju dok šetaju, dok se voze, dok vode ljubav, dok putuju, dok se zabavljaju. Međutim, dijalozi su daleko od zamornih ili dosadnih. Replike su kratke mudrosti koje odslikavaju život, dajući gledaocu mogućnost da se indentifikuje sa likovima i poistoveti sa pričom koja ih prati. Jedan od najslavnijih američkih filmskih kritičara Rodžer Ebert (Roger Ebert) napisaće o Eni Hol: ”Ovaj film sadrži više inteligentnog humora i kulturnih referneci nego ijedan drugi nagrađen Oskarom u kategoriji najbolji film”.
il_fullxfull.161657590

 Spontanost kojom film odiše još jedna je od karakteristika koja ovo ostvarenje čini upečatljivim. Međutim, paradoksalna je činjenica da je spontanost postignuta u kadrovima čija je prosečna dužina bila i do 14,5 sekundi. Ako znamo da je prosečna dužina kadrova filmova snimljenih u 1977. godini bila između 4 i 7 sekundi, jasno je da je spontana atmosfera filma posledica vešte rediteljske palice i talenta glumačke ekipe. Bez obzira na dužinu kadra, film je brz i živ. Zasluge za to se mogu pripisati Ralfu Rosenblumu (Ralph Rosneblum), koji je fantastično editova film, skrativiši materijal od preko dva sata na tek 95 minuta, eliminisavši mnoge scene, i isekavši one koje su ušle u krajnu verziju. Verziju koja će pomeriti granice i postaviti nove temelje žanra romantična komedija. Pravac i forma koju je Eni postavila biće upotrebljavani kao oproban recept u mnogim naslovima pomenutog žanra, poput ”Kad je Hari sreo Sali” iz 1989. i ”Zaboravi Pariz’’ iz 1995. godine. 

Ako bismo morali jednim epitetom opisati Eni Hol, onda bi to bio pridev: svež. Svežina kojom odišu dijalozi, humor, opisi emotivnih odnosa i stanja likova, socijalnih fenomena, političke situacije i društva generalno, toliko je jaka da bismo bez problema mogli da smestimo Alvija i Eni u Njujork iz 2011. godine, a da nijedna njihova replika ne bi bila besmislena. Tome ide u prilog i činjenica da je pojava Dajan Kiton (Diane Keaton) u ulozi glavne protagonistkinje filma izazvala pravu modnu revoluciju. 

il_fullxfull.177975271
”Sviđa mi se to što si obukla’”reći će Alvi pri prvom susretu sa Eni, i neće biti jedini koji će to pomisliti. Muškobanjasti, slojeviti izgled inspirisan modom 30-ih, u kojem su preovladavale duboke pantalone širokih nogavica, velike muške košulje uparene sa kravatma i muškim prslucima, uz dašak boho stila u vidu dugačkih suknji i kaputa nošenih uz šal ili ešarpu i velike naočare, proizveo je propoznatljivi ”Annie Hall look”, koji će decenijima biti inspiracija kako ženskom delu publike filma tako i velikanima modne industrije. 
Zanimljivo je da će Dajan u najvećem delu filma nositi svoju garderobu, ili pak kostime, koji bi inspirisani njenim stilom kreirali Ralf Loren (Ralph Loren) i kostimografkinja Rut Marli (Ruth Morely). To će uglavnom biti vintidž muška garderoba prilagođena figuri Kitonove, ili pak dizajni Ralf Lorena iz njegovih kolekcija za muškarce. Dodavajući detalje poput velikih naočara ili dugačkih šalova, Dajan bi dodavala i neophodnu dozu ženstvenosti svom liku. Činjenica je da bi slojeviti i šljampavi kostimi, na nekom drugoj glumici, u najmanju ruku izgledali smešno, ali stav i samopuzdanje kojom je odisla Kitonova, učinili su da Eni izgleda elegantno, šik, pa čak i seksi. Modna genijalnost Dajan Kiton, biće po rečima samog Vudija Alena, najzaslužnija za preopoznatljiv lik njegove junakinje. 
il_fullxfull.190965866
”Eni Hol izgled” biće aktuelan punih deceniju i po, ne bi li se i poslednjih sezona vratio na velika vrata. Paradoksalno je da je pored svog modnog uticaja koji je film ostvario, nominacija filmske Akademije za najbolji kostima izostala. Godinama unazad veličine poput Ralf Lorena, Stele Mekartni, i Mark Džejkobsa, koristili su se muškom garderobom kao inspiracijom za ženske kolekcije. Sezona jesen/zima 2011/2012 odiše muškobanjastim izgledom ukombinovnim sa ženstvenim detaljima, koji će ženu u aktuelnoj sezoni učiniti samopouzdanom, odlučnom, jakom. 
Britanski dizajner Pol Smit (Paul Smith) za narednu sezonu predlaže androgeni izgled, začinjen londonskim šmekom i pariskim šikom, koji uz pantalone, blejzere i košulje muškog kroja i uz kravatu kao detalj, neodoljivo podseća na njujorški izgled Eni Hol iz 1977. godine. Još jedno dizajnersko ime, ovoga puta žensko, koje nam dolazi iz Ujedinjenog Kraljestva, Margaret Hovel (Margaret Howel), u svojoj najnovijoj kolekciji, predstavlja nam modele muškobanjastih krojeva, u vidu širokih blejzera i kaputa, cigaret panatlona, košulja ukombinovanih uz prlsuke, ali sa nešto ženstvenijim detaljima poput ešarpi, i pojaseva koji nagalašavaju struk. Tu su i muški šeširi širokog oboda, poput onog koji Eni nosi prilikom prvog susreta sa Alvijem. 

Italijanski duo koji stoji iza brenda D&G, u svojoj najnovjijoj kolekciji, se takođe poigrava sa androgenim izgledom. Sve je tu: muški blejzer, bela košulja, prsluk, kravata, šešir, ”oksford” cipele. Kako su Stefano i Domeniko ekstremno boyish izgled ukombinovali sa modelima koji odišu prepoznatljivim D&G sekspilom, bez malo se može reći da je jedan od najpoznatijih modnih dueta bio inpsirisan muško-ženskim modnim kontrastom, upravo onim koji je Vudijevu junakinju učino stilski večnom. Poigravanje već pomenutim kontrastom nije zaobišlo ni kolekcije iza kojih stoje brendovi poput Chanel, Iseberg, Anterprima,Chloe, Celine, L.A.M.B.

il_fullxfull.190966082
Ovoga puta rezime ćemo svesti na jednu jedinu reč: večno. Teme, humor, gluma koje čine ”Eni” su jednostavno večne, baš kao i modni stil naslovne junakninje. Ako rešite da se ove sezone poigrate sa Eni Hol izgledom, mi vam samo možemo reći: učinite to! A što se tiče filma, on je jednostavno štivo koje se ne sme propustiti. I tu je tačka, bez daljih opcija ili alternativa. 

 Do idućeg filma… I mode…

tekst je objavljen i u oktobarskom broju Creative Art Magazine-a 
prints by MikeOncley (The Hall colection) on Etsy

Thank you for sharing some love! I really appreciate every single word from you!

8 Comments

  • Reply December 25, 2011

    Jelena K.

    hahah boze kako sam luda, citam i znam da sam procitala, ali nista ne povezujem, daa creative 🙂
    nedeljom ne koristim mozak, na odmoru je 🙂

  • Reply December 25, 2011

    Alina

    This is great!Merry Christmas, honey!

  • Reply December 26, 2011

    elena nikolaevna

    volim ovaj film,volim voodijev pristup radnjama ,scenama inace….al najvise volim kada citam tekstove koji stave neko ime na srpskom i u zagradi original,procitam oba,hahahaa

  • Reply December 26, 2011

    hiPop

    mnogo volim taj decacki Annie Hall izgled…i u pravu si…to je jedino Diane Kiton uspela da iznese!

    BTW, sjajni su ti faschin<3movies postovi, inspiracija+edukacija 🙂

  • Reply December 26, 2011

    Marina

    Hej ja sam ovaj film skinula i chekam free time za odgledati samo zato sto je to omiljen film Ted Mosbie-a… Iz How I met your mother! 🙂
    #blam

    http://www.youtube.com/watch?v=CMNDrmOYpUk

  • Reply December 27, 2011

    bonjour.....JR

    fenomenalan text!bravo b!:):*

  • nice

  • […] humora. Recept koji je doneo enorman uspeh sa 2 godine ranije snimljenom ”Anie Hall” (kojoj je posvećen jedan kompletan post na ovom blogu), biće korišćen kao osnova za još jedno sjajno ostvarenje u nizu i to će upravo biti […]

Leave a Reply

Enter the number *